Bij de invoering van het duale stelsel in de gemeenteraden, zijn deze verplicht een rekenkamer functie in te stellen. Door de gemeenteraad van Hendrik-Ido-Ambacht is dit ingevuld door per 1 jan. 2006 een rekenkamercommissie te benoemen. Deze bestaat uit 5 leden. 3 externe leden die via een sollicitatie procedure zijn benoemd en 2 interne leden die uit de Raad zijn benoemd.

Wat doet deze commissie?

Zij onderzoekt, of laat onderzoeken, of  het geld wat door de gemeenteraad voor een bepaald doel beschikbaar is gesteld, daar ook voor uitgegeven is en of dat op een efficiënte manier gebeurd is. Ook controleert ze of die doelen goed geformuleerd zijn en binnen het gestelde tijdsbestek gerealiseerd. In vaktermen heet dat ,”Onderzoek naar rechtmatigheid,doeltreffendheid en doelmatigheid”. Er is afgesproken dat er per jaar 2 kleine of 1 groot onderzoek zal plaatsvinden.

Voordat de rekenkamercommissie haar onderzoek begint vraagt ze de gemeenteraad en de inwoners, onderzoeksonderwerpen aan te dragen, maar omdat de commissie onafhankelijk is bepaald ze zelf wat er onderzocht wordt.

Door de resultaten van deze onderzoeken zal de kaderstellende en de controlerende functie van de gemeenteraad versterkt moeten worden!